Celem Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projektu Ustawy o prowadzeniu obowiązkowej nauki gry w szachy do szkół jest podniesienie rangi szachów i wprowadzenie szachów do szkół w zakresie zecydowanie większym od stanu obecnego.
Stan obecny to :
- możliwość nauczania gry w szachy w szkołach i placówkach oświatowych na zasadach zajęć dodatkowych pozalekcyjnych lub pozaszkolnych,
- system edukacji traktuje szachy jako jedną z dziedzin sportu,
- brak jest wykorzystania szachów jako narzędzia doskonalenia człowieka,
- słabe wyniki uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na egzaminach zewnętrznych z zakresu testu matematyczno-przyrodniczego.
Stan pożądany to:
- obowiązek nauczania gry w szachy w klasach I-III,
- podniesienie rangi szachów jako treningu umysłowego,
- uzyskanie lepszych wyników na egzaminach zewnętrznych.
Metody osiągniecia celów zawartych w opisie stanu pożądanego.
1. Wprowadzenie obowiązku nauki gry w szachy poprzez inicjatywę ustawodawczą.
Ustawa - Sejm RP,
Rozporządzenie , wskazanie źródła finansowania - Rząd RP, MEN.
Wdrożenie - szkoły podstawowe.
2. Współpraca z uczelniami wyższymi w celu kontynuacji i podjęcia badań naukowych określających implikacje wynikające z faktu nauczania gry w szachy. Publikowanie wyników przeprowadzonych badań.
3. Zorganizowanie ogólnopolskiego systemu doradztwa metodycznego dla nauczycieli uczących gry w szachy:
- programy i materiały dydaktyczne,
- system szkoleń.
Stan obecny to :
- możliwość nauczania gry w szachy w szkołach i placówkach oświatowych na zasadach zajęć dodatkowych pozalekcyjnych lub pozaszkolnych,
- system edukacji traktuje szachy jako jedną z dziedzin sportu,
- brak jest wykorzystania szachów jako narzędzia doskonalenia człowieka,
- słabe wyniki uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na egzaminach zewnętrznych z zakresu testu matematyczno-przyrodniczego.
Stan pożądany to:
- obowiązek nauczania gry w szachy w klasach I-III,
- podniesienie rangi szachów jako treningu umysłowego,
- uzyskanie lepszych wyników na egzaminach zewnętrznych.
Metody osiągniecia celów zawartych w opisie stanu pożądanego.
1. Wprowadzenie obowiązku nauki gry w szachy poprzez inicjatywę ustawodawczą.
Ustawa - Sejm RP,
Rozporządzenie , wskazanie źródła finansowania - Rząd RP, MEN.
Wdrożenie - szkoły podstawowe.
2. Współpraca z uczelniami wyższymi w celu kontynuacji i podjęcia badań naukowych określających implikacje wynikające z faktu nauczania gry w szachy. Publikowanie wyników przeprowadzonych badań.
3. Zorganizowanie ogólnopolskiego systemu doradztwa metodycznego dla nauczycieli uczących gry w szachy:
- programy i materiały dydaktyczne,
- system szkoleń.